Draaiboek voor je bruiloft: zo maak je een draaiboek!

Trouwplannen
Trouwplannen.nl 1 november 2023

Een draaiboek voor je bruiloft maken is niet gemakkelijk. Want waar moet je allemaal aan denken bij het maken van een draaiboek voor je bruiloft en hoe maak je nou een goede tijdsplanning voor je trouwdag? No worries! In deze blog helpen wij je een handje met het maken van een draaiboek voor je bruiloft. Zo kun jij zelf lekker aan de slag met jullie eigen draaiboek voor je trouwdag!

 draaiboek-voor-je-bruiloft-zo-maak-je-die-trouwplannen-nl-dhr en mw fotografie

© dhr & mw fotografie

Draaiboek voor je bruiloft: waar moet je op letten?

Een draaiboek voor je bruiloft maken is erg belangrijk! In een draaiboek voor je bruiloft leg je alles vast wat er op jullie bruiloft gaat gebeuren, zoals ook de tijdsplanning van jullie trouwdag en de verschillende onderdelen, zoals de ceremonie, het taart & toost moment, diner etc. Dit leg je allemaal vast in een draaiboek voor je bruiloft. Vaak wordt het uiteindelijke programma van jullie bruiloft bepaald door de gasten. Je hebt daggasten, familie, kennissen, zakelijke relaties en het grijze circuit: vooral deze laatste categorie bepaalt je feest. Heb je een hele grote familie maar wil je graag een swingend feeft met je vrienden? Of wordt met deze 2 groepen samen het aantal gasten te groot? Heb je zakelijke relaties en collega's die je wel wilt of moet uitnodigen maar niet voor het feest? Deze situaties kunnen jullie doen besluiten om de groep op te splitsen en een deel alleen uit te nodigen voor een receptie.

Tip: Probeer het woord "receptie" te vermijden. Dit heeft een beetje een bijklank van "tweederangsgast". Maak er "feestelijke middagborrel" of "feestelijke ontvangst" of iets dergelijks van.

Als de middaggasten vooral uit familie bestaan dan zou je de middagborrel aan kunnen laten sluiten op de huwelijksvoltrekking. Samen met een eventuele toost en bruidstaart bieden jullie je gasten dan een heel middagprogramma, waar je ooms en tantes wellicht blijer van worden dan van een feestavond met een forse band of dj.

Hoe maak je een tijdsplanning voor je bruiloft?

In een draaiboek voor je bruiloft zit ook een tijdsplanning. Maar hoe maak je een tijdsplanning voor je bruiloft? Bij het maken van een tijdsplanning voor je bruiloft is het handig om chronologisch van achter naar voren te werken. Deze tijdsplanning neem je dan mee in je draaiboek voor jullie bruiloft. Bijvoorbeeld wat willen jullie op de avond? Wat gebeurt daarvoor? En dan daarvoor?

Tip: Houd tussen de verschillende programmaonderdelen in het draaiboek voor je bruiloft steeds een half uurtje leeg en vul dat met niet méér dan bijvoorbeeld "pauze" en "gelegenheid tot opfrissen". In de praktijk bestaan deze halve uurtjes namelijk niet meer en zorgen ze ervoor dat het programma relaxt blijft lopen.

Voorbeeld draaiboek voor je bruiloft

In het voorbeeld draaiboek voor je bruiloft, gaan we er vanuit dat alle onderdelen die mee worden genomen in het draaiboek op dezelfde locatie plaatsvinden: is dit niet zo dan moet er natuurlijk ook reistijd ingecalculeerd worden.

Onderdelen van de bruiloft:
- Ceremonie
- Taart & Toost moment/middagborrel
- Diner met daggasten
- Feestavond

Om de planning te maken voor het draaiboekvoor je bruiloft begin je met het einde...

20.30 uur Begin met de avond
Hier begint het feest.
Om zo lang mogelijk van je feest te kunnen genieten willen jullie waarschijnlijk de felicitaties zo kort mogelijk houden.

Tip: Zet op je kaart (of in de brief van de ceremoniemeester) Van 20.30-21.00 gelegenheid tot feliciteren en aansluitend feest en plan om tussen 12.00 en 21.15 te straten met de openingsdans. Gasten die dan later binnenkomen moeten jullie maar gaan zoeken...

Van daaruit gaan we terug rekenen...

20.00 uur Einde diner en gelegenheid om op te frissen
Voor het diner uitgaan van ca. 30 tot 45 minuten gemiddeld per gang, inclusief serveren en couverts en schenken van de wijnen en evt. een korte speech. Verwacht je lange of meerdere speeches neem de tijd dan nog iets ruimer. Bij een 3-gangendiner en koffie (bij voldoende tijd) betekent dat 2,5 uur...

17.30 uur Aanvang diner
Ook tussen het einde van het middagprogramma en de aanvang diner neem je een half uur ruimte. Gasten gaan zelden precies op tijd aan tafel en de middaggasten gaan ook nier precies op de eindtijd weg. Overigens is een goede ceremoniemeester hier echt van veel waarde.

 

17.00 uur Uitloop middagprogramma. Gelegenheid tot opfrissen en aan tafel.

15.30 uur Feestelijke middagborrel

15.00 uur Aansnijden bruidstaart en toost

14.45 uur Einde huwelijksvoltrekking

14.00 uur Ceremonie

13.45 uur Entree bruidspaar

13.00/30 uur Aankomst gasten voor de ceremonie

Eerder eventueel deel van fotoreportage

Voor de middag blijft dan 2 uur over voor een feestelijke middagborrel, familiefoto's etc. Als je deze tijd alleen met je daggasten doorbrengt en je vindt de middag te lang dan kun je ofwel de tijd van de ceremonie wat later plannen ofwel iets meer tijd inruimen voor het diner. 

Maar onthoud altijd, het draaiboek voor je bruiloft moet altijd bij jullie aansluiten, het is en blijft jullie trouwdag en jullie mogen deze zelf invulling geven zoals jullie willen.

Wat vind je van deze blog?

Geweldig!
Leuk
Oké
Niet goed
Slecht

3,8 / 5 gebaseerd op 352 stemmen

Follow us on Instagram

TROUWPLANNEN