Het is een hele eer dat je gevraagd bent als ceremoniemeester maar ook een grote verantwoordelijkheid, jij bent immers het aanspreekpunt op de trouwdag en jouw taak is alles in goede banen leiden. Om te zorgen dat dit goed gaat begint het werk al ver voor de bruiloft. Wat zijn de taken van een ceremoniemeester en wat houdt het eigenlijk in? Het antwoord vind je hieronder!
Foto credits: Alice Mahran
PAST HET BIJ JOU?
Allereerst moet je jezelf de vraag stellen; past dit bij mij en durf ik de verantwoordelijkheid aan? Het bruidspaar gaat er namelijk vanuit dat jij alles in goede banen zal leiden en dat jij zorgt dat hun bruiloft goed verloopt. Je zult dus op de dag zelf niet onbezorgd kunnen genieten.
Ben jij een kei in het organiseren van feestjes en stressbestendig? Dan wordt het waarschijnlijk een eitje. Zo niet, wees niet bang want het bruidspaar heeft niet voor niets jou gekozen. Dit zouden ze niet hebben gedaan als ze niet het volste vertrouwen in je hadden!
TROUWKAARTEN
Het bruidspaar maakt de gastenlijst, hierna gaat de ceremoniemeester deze vaak beheren. Soms is het zo dat de ceremoniemeester ook de trouwkaarten gaat versturen. Dit is het moment dat je er bijvoorbeeld een extra persoonlijk briefje in kunt doet wat jij gaat organiseren voor het bruidspaar of wat gasten eventueel kunnen meenemen als cadeau voor het bruidspaar. Verstuur jij de trouwkaarten niet? Geen paniek, je hebt altijd de gastenlijst nog, je kunt bijvoorbeeld e-mailadressen en telefoonnummers verzamelen en zo de gasten inlichten, als zij iets moeten meenemen naar het feest.
DRAAIBOEK
Het is verstandig om van tevoren samen met het bruidspaar een draaiboek te maken. In het begin kun je een globale versie maken. Het is verstandig om hem later wel wat gedetailleerder te maken. Er kan altijd tussendoor iets gebeuren zodat er dingen uitlopen daarom is het aan te raden om te zorgen dat je genoeg speling hebt!
RSVP
“Répondez s’il vous plait”,. Dit staat ook op de trouwkaart met de betekenis: laat alsjeblieft weten of je komt of niet. De ceremoniemeester houdt vaak deze afmeldingen/wijzigingen bij. Zo hoeft het bruidspaar zich daar niet druk om te maken.
Foto credits: Moderne Hippies
AANSPREEKPUNT ACTIVITEITEN OP DE BRUILOFT
Naast dat jij aanspreekpunt bent voor afmeldingen, zal dit ook zo zijn voor vragen. Jouw contactgegevens staan meestal op de trouwkaart omdat jij ceremoniemeester bent. Gasten kunnen bij jou terecht om bijvoorbeeld leuke activiteiten en ideeën te organiseren voor tijdens de bruiloft. Jij gaat ook kijken of dit wel past tijdens de dag zelf.
CADEAULIJST
Je zult waarschijnlijk ook de cadeaulijst bijhouden. Het is handig om van te voren goed te bespreken wat het bruidspaar eventueel wil hebben. Mochten ze eventueel een groot cadeau willen hebben, dan ben jij natuurlijk dé persoon om dit te gaan organiseren samen met de gasten!
INFORMEREN BRUIDSMEISJES/JONGENS EN GETUIGEN
Aangezien jij het draaiboek hebt en beheert, is het ook jouw taak om de bruidskinderen en de getuigen de informeren over de dag zelf, waar moeten zij zijn, op welk moment en wanneer moeten zij in actie komen.
DE DAG ZELF
Op de dag zelf ben je ook nog druk bezig. Dit juist het belangrijkste moment om te laten zien hoe goed jouw organisatietalent is. De dag begint voor jou al vroeg. Houd je op de dag wel aan het draaiboek, deze heb je niet voor niets gemaakt! Natuurlijk is er altijd ruimte voor uitloop.
Ook ben je nog steeds het aanspreekpunt voor de gasten, maar natuurlijk ook voor het bruidspaar. Als het bruidspaar tijdens het feest cadeaus ontvangt is het een idee om van tevoren te regelen dat deze ergens beveiligd opgeslagen worden, het zou natuurlijk vervelend zijn als aan het eind van de avond blijkt dat er iets weg is. Dit zijn allemaal dingen waar jij je op de dag zelf mee bezig gaat houden. De onderlinge communicatie is ook een belangrijk punt. Zorg dat iedereen die een taak heeft op de bruiloft weet waar hij of zij aan toe is en dan komt het helemaal goed!